مزیت‌های سافت استارتر بر مدار ستاره – مثلث و اتوترانس

جهت راه‌اندازی موتورهای سه فاز روتور قفسه‌ای روش‌های مختلفی وجود دارد یکی از روش‌های متداول روش راه‌اندازی به‌صورت ستاره مثلث است. در این روش سیم‌پیچ‌های موتور به کمک کنتاکتور یا SSR در راه‌اندازی به‌صورت ستاره بسته می‌شود که در این حالت جریان راه‌اندازی را به کمک این روش کاهش داده‌ایم.

پس از مدت‌زمان مشخص که بستگی به توان موتور دارد اتصالات سیم‌پیچ‌های موتور را به کمک کنتاکتور یا SSR مثلث می‌کنیم.

مشکل های این روش این است که:

اولاً هنگام تغییر وضعیت موتور از ستاره به مثلث، گشتاور گذرای زیان‌آوری ایجاد می‌کند.

دوم اینکه با این روش نمی‌توان بهترین میزان جریان برای راه‌اندازی موتور را انتخاب کنیم. مثلاً ممکن است محور موتور به باری متصل است که با این جریان راه‌اندازی در حالت ستاره نتواند به دور نامی برسد.

سوم اینکه وقتی بخواهیم موتور را استاپ کنیم هیچ کنترلی بر روی ولتاژ یا جریان موتور نداریم و ولتاژ موتور در توقف ناگهان کاهش پیدا می‌کند.

چهارم اینکه در هنگام تغییر وضعیت موتور از ستاره به مثلث یک شوک جریان به سیم‌پیچ‌های موتور وارد خواهد شد.

در مجموع باید بگویم همه این موارد باعث کاهش عمر مکانیکی خواهد شد. روش دیگر راه‌اندازی استفاده از اتوترانس است.

گرچه در این روش ولتاژ راه‌اندازی موتور را پله به پله با اتوترانس کنترل می‌کنیم ولی باز هم مانند روش ستاره – مثلث کنترلی بر جریان راه اندازی نخواهیم داشت.

برای آشنایی بیشتر با روش راه‌اندازی موتور به کمک اتوترانس این فیلم را می‌توانید ببینید.

شکل‌های زیر مقایسه‌ای از روش‌های راه‌اندازی به کمک اتوترانس، ستاره – مثلث و سافت استارتر را نشان می‌دهد.

در شکل اول محور افقی سرعت و محور عمودی جریان است.

تغییرات شدید جریان در حالت ستاره – مثلث مشخص است.

در شکل دوم هم، محور افقی سرعت محور موتور و محور عمودی گشتاور است. تغییرات شدید گشتاور در ستاره – مثلث مشخص است.

اما کاری که سافت استارتر انجام می‌دهد این است که به کمک قطعات قدرت مثل تریستور، ولتااژ ورودی موتور را از یک مقدار کم مثلاً ۱۰۰ ولت تا مقدار نهایی آن مثلاً ۳۸۰ ولت با شیب ملایم و در یک بازه زمانی که توسط ما تعیین می‌شود افزایش می‌دهد.

زمانی که ولتاژ اولیه موتور کنترل شود به‌صورت مستقیم جریان راه‌اندازی موتور هم کنترل خواهد شد و موتور خیلی نرم راه‌اندازی می‌شود.

اما این وضعیت به چه دردی می‌خورد؟

موارد زیر از کاربردهای سافت استارتر است:

۱- در راه‌اندازی پمپ‌های آب باعث کاهش شوک‌های هیدرولیکی در لوله‌های آب به هنگام راه‌اندازی و توقف می‌شود.این مورد باعث شده کاربرد زیادی در سیستمهای پمپاژ آب داشته باشد.

همچنین مکانهایی که ممکن است در اثر پمپاژ اولیه سریع آب ، گل و لای ایجاد شود،سافت استارتر استفاده میشود.

۲- در نوار نقاله‌ها از کشش آنی خود نوار نقاله و آسیب رسیدن به آن و همچنین تجهیزاتی که بر روی نوار هستند جلوگیری می‌کند.

۳- در کمپرسورهای هوا از شوک‌های مکانیکی در لحظه استارت جلوگیری کرده و همچنین با سیستم حفاظتی توالی فاز خود از برعکس تابیدن موتور کمپرسور به هر دلیل جلوگیری می‌کند.

۴- در راه‌اندازی فن‌ها با ایجاد گشتاور نرم، از به وجود آمدن آسیب‌های مکانیکی به موتور جلوگیری می‌کند همچنین نسبت به روش ستاره – مثلث زمان کمتری برای راه‌اندازی فن نیاز دارد.

۵- در سانتریفیوژها علاوه بر راه‌اندازی نرم موتور، در انتها و در وضعیت توقف می‌تواند ترمز DC برای توقف نرم‌تر انجام دهد. (برخی از سافت استارترها این قابلیت را دارند.)

اینها تنها بخشی از کاربردهای سافت استارتر و مزیت‌های آن بودند مشکلی که در سافت استارتر وجود دارد کاهش گشتاور راه‌اندازی به دلیل کاهش ولتاژ راه‌اندازی است که در تکنولوژی‌های جدیدتر این مشکل به مرور در حال رفع شدن است.

2 دیدگاه برای “مزیت‌های سافت استارتر بر مدار ستاره – مثلث و اتوترانس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تست
    تست